EV Charging

  • EV Charging

EV Charging bij je bedrijf voor je transportmiddelen of je personeel?

Zorg voor een duurzame laadoplossing met een batterijsysteem

Heb je een bedrijf met grote transportmiddelen, zoals vrachtwagens? Of heb je kantoorpersoneel dat steeds meer elektrisch gaat rijden? Dan heb je waarschijnlijk steeds meer laadcapaciteit nodig door het plaatsen van laadpalen. Maar, vaak krijg je geen grotere aansluiting van de netbeheerder door netcongestie. Je laadpalen koppelen aan een batterijsysteem in combinatie met energiemanagement kan de oplossing bieden.

Waarom een batterijsysteem?

  • Piekbelasting bij grootverbruikers:
  • Vrachtwagens en andere zware voertuigen zorgen voor piekbelasting bij het laden die de hoofdaansluiting kunnen overbelasten. Een batterijsysteem kan snel deze energiepieken opvangen.
  • Gelijktijdig laden: Wanneer meerdere voertuigen tegelijk laden, kan dit leiden tot sterkere piekbelasting. Ook hier geldt dat een batterijsysteem dit kan opvangen. Combineer dit met slimme software en je kunt aansturen wanneer welke auto geladen kan worden.
  • Netcongestie: In gebieden met beperkte netcapaciteit is het vergroten van de aansluiting vaak niet mogelijk. Een batterijsysteem biedt hier uitkomst. Vaak wordt de hoofdaansluiting niet de hele dag maximaal belast. Door de batterij in dalmomenten te laden ontstaat een energiebuffer. Zodra de auto’s worden geladen kan de energie worden aangewend.

Oplossing EV Charger management

Met een batterij en energiemanagementsoftware kun je piekbelasting opvangen met onze peakshaving oplossing.  Dit helpt niet alleen om overbelasting van de hoofdaansluiting te voorkomen als bijvoorbeeld de vrachtwagens terugkomen en starten met laden, maar dit schakelt de laadsnelheid ook terug als mensen gelijktijdig hun auto’s gaan laden op het moment dat ze op kantoor aankomen. Dit noemen loadbalancing.

Door de koppeling aan een dynamisch energiecontract kun je bovendien je batterij opladen op het moment dat de energiekosten laag zijn.  Hierdoor laadt je het wagenpark tegen een gunstig tarief. Ook heb je inzicht en controle doordat je met onze energiemanagementsoftware een dashboard krijgt waarop je het energieverbruik en -opslag kunt monitoren.

Maak van je laadpalen op kantoor een slimme investering met HBE’s.

Heb je naast laadpalen ook zonnepanelen? Dan kan het interessant zijn om HBE’s te gaan verhandelen. Met onze energiemanagementsoftware kun je gedetailleerd de kWh-gegevens uitlezen. Dit vormt de basis voor HBE administratie (Hernieuwbare Brandstof Eenheden), waarmee je extra inkomsten kunt genereren. Je kunt HBE’s immers verhandelen aan partijen die willen voldoen aan hun hernieuwbare energieverplichtingen zoals olie- en brandstofleveranciers, biobrandstofproducenten, energiebedrijven etc.

Hoe werken HBE’s?

Brandstofleveranciers zijn verplicht een deel van energie te halen uit duurzame energie (ook wel hernieuwbare bronnen genoemd). Ze zijn hiertoe verplicht om hun steen bij te dragen aan de verduurzamingsagenda. Ze kunnen dit voor een deel doen door middel van compensatie met Hernieuwbare Brandstof Eenheden (HBE’s). 1 HBE is gelijk aan 1 gigajoule duurzame energie. Als jij je voertuigen elektrisch laadt met behulp van zonnepanelen heeft dit marktwaarde. Het aantal kWh dat je electrisch laadt kan met een rekensom worden omgezet naar HBE’s. Door deze op te nemen in een administratie kunnen ze worden verhandeld via een ‘broker’ met de brandstofleveranciers. Indicatieve prijzen voor HBE’s variëren tussen €13 en €16 per HBE. Dit kan dus lucratief voor je zijn.

  • Zonnepanelen:  Met je zonnepanelen sla je je  eigen opgewekte zonne-energie op in je batterij.
  • HBE’s verdienen:  Met onze software kunnen we uitlezen hoeveel kWh je hebt opgeslagen en dit kun je registreren in de HBE administratie.

Onderstaand delen we op hoofdlijnen de randvoorwaarden waar je rekening mee moet houden als je overweegt een HBE administratie aan te gaan houden. Heb je interesse dan kunnen we je verder op weg helpen.

Voorwaarden handelen in HBE’s

  • Eigendom: De inboekende partij moet 100% eigenaar zijn van de aansluiting. Bij gezamenlijke eigendom kan dit niet.
  • Snelladers: Snelladers moeten een DC MID-meter hebben. Als die er niet is, kan een AC MID-meter worden gebruikt.
  • HBE’s inboeken: HBE’s kunnen alleen worden ingeboekt als er een exclusieve aansluiting. Als dat niet zo is, dan moet de installatie voorzien zijn van een zogenaamde MID-meter hebben,dit is een gekalibreerde meter..
  • Metering zonnepanelen: Een meter met een maximale afwijking van 2% is voldoende.
  • Administratie: De kWh-data moet op uurbasis geregistreerd worden. Dit kan met onze software.
  • Verificatie: De administratie van HBE’s wordt achteraf gecontroleerd. Dit kost ongeveer €3200 per locatie.

Hoe start je je HBE-administratie?

  1. Open een rekening bij de REV (https://www.emissieautoriteit.nl/onderwerpen/register).
  2. Schaf een laadpaal met DC MID-meter aan.
  3. Rapporteer per uur de energie die aan de laadpaal wordt geleverd, gesplitst naar zonne- en netenergie. Dit kan dus met onze software.
  4. Boek de kWh in het register, gebaseerd op de uurrapportage en 100% eigendom.
  5. Laat de administratie jaarlijks voor eind april verifiëren door een HBE-expert.
  6. Verhandel de HBE’s via een broker of verkoop aan een HBE-plichtige partij.

Meer weten?

Wil je meer weten over hoe een batterijsysteem jouw laadpalen kan optimaliseren en hoe je kunt profiteren van HBE’s? Vraag nu een vrijblijvend energieconsult aan en ontdek de mogelijkheden voor jouw bedrijf!